14 lip 2010

Wirtualny chłopiec Microsoftu

Microsoft przedstawił nową "zabawkę" w postaci wirtualnego chłopca Milo dla konsoli Xbox 360. Został on specjalnie zaprojektowany dla nowego kontrolera Kinect - rozpoznającego i interpretującego nie tylko ruch ciała, ale także gesty twarzy.

Osobiście widzę szersze pole interakcji niż EYE PET w PS3. 

Co najważniejsze, zwiększa się zastosowanie edukacyjne. W tej chwili można już nie tylko bawić się z wirtualnym przyjacielem (w PS3 było to zwierzątko), ale także z nim rozmawiać (Milo jest wirtualnym człowiekiem, co umożliwia nawiązanie silniejszej więzi emocjonalnej).

Krótki pokaz możliwości na filmiku poniżej, a więcej na stronie BBC:

8 lip 2010

Animacje online

W procesie uczenia się i nauczania jednocześnie, ważne jest korzystanie z różnych narzędzi w celu pobudzania i rozwijania zainteresowań, poczucia piękna i kreatywności. W szkole podstawowej i gimnazjum na lekcjach plastyki, techniki i informatyki (lub jeszcze innych) można realizować cele nauczania poprzez naukę animowania, czyli szeroko rozumianego tworzenia ruchomych (zmieniających się) obrazów.

Animację można tworzyć na wiele sposobów. Najbardziej przystępnym i zrozumiałym dla uczniów jest animacja poklatkowa - nakładanie na siebie kolejnych obrazów. Jest to technika oparta o grafikę rastrową.

Zarówno proste, jak i zaawansowane animacje można tworzyć w różnych programach graficznych, będących edytorami grafiki rastrowej. Na przykład w Gimp-ie (jednym z najlepszych darmowych edytorów przeznaczonych zarówno na komputery z Windowsem, Linuksem i MacOS) stworzyć można ruchome gify, stosując do tego celu warstwy. Więcej na ten temat można znaleźć na różnych stronach (np. www.gimpuj.info) oraz w serwisie Youtube.

Animacje można tworzyć także online, a co za tym idzie, bez użycia programów graficznych zainstalowanych na dysku komputerowym. Jest to szczególnie dobra wiadomość np. dla posiadaczy tabletów i innych urządzeń nie posiadających tradycyjnego OS-a. Na tą chwilę ciekawe animacje można stworzyć dzięki serwisowi internetowemu ANIBOOM, a konkretnie narzędziu Shapeshifter.

Shapeshifter oferuje kilka podstawowych kształtów (koło, półkole, prostokąt i trójkąt), które można zabarwić na dowolny kolor. Animację tworzy się poprzez nakładanie kolejnej warstwy (kolejnego obrazu). W dowolnej chwili można zobaczyć podgląd dotychczasowych dokonań. Mankamentem na razie jest sposób eksportu do formatu GIF (obraz przesyłany jest na adres email). Moja przykładowa animacja znajduje się w nagłówku tego newsa.

Poniżej przedstawiam również kilka animacji wykonanych przez uczniów na zajęciach informatyki przy użyciu programu GIMP: